گجت ها و لوازم جانبی

قابلیت ANC و حذف نویز ایرپاد به چه معناست و چه کاربردی دارد؟!

ایرپاد های دارای حذف کننده نویز فعال (ANC) بدون شک یکی از ویژگی های صوتی کاربردی در همه ایرپاد ها اعم از ایرپاد طرح اپل و … از اوایل قرن حاضر می‌باشد.

هدفون‌های دارای ANC که توسط Bose و Sennheiser ساخته شده‌اند، عمدتاً به شکل بی‌سیم عرضه می‌شوند (تولید هدفون‌های دارای حذف نویز سیمی روز به روز رو به کاهش است)

برخی از بهترین هدفون‌های حذف نویز سطوح خاصی از حذف نویز ایرپاد را ارائه می‌کنند که تقریباً همه آنها دارای کلیدهای گذرنده صدا یا «Ambient Aware» هستند که با دریافت دسترسی از سمت کاربر، می‌توانید صدای محیط اطراف را بشنوید.

اما این موضوع چگونه اتفاق می افتد؟ در واقع، این فناوری از دهه 1970 وجود داشته و اولین بار در هدست‌های ساخته شده برای خلبانان پیاده سازی شد.

چه ضرورتی در استفاده از ANC وجود دارد ؟

چه ضرورتی در استفاده از ANC وجود دارد ؟
چه ضرورتی در استفاده از ANC وجود دارد ؟

تصور کنید قرار است با سیستم کامپیوتر خانگی در یک جلسه شغلی آنلاین حضور یابید و شرایط محیطی پر سر و صدایی در اطراف شما حاکم است. به کمک هدفون های حذف نویز ایرپاد به راحتی می توانید از صدای محیط اطراف خود در امان باشید و با خیال راحت به جلسه آنلاین خود بپردازید. بهترین هدفون حذف نویز تضمین می کند که فضای اصلی شما دقیقاً مال شما خواهد شد و با هر موسیقی یا پادکستی که دوست دارید پر می شود.

هدفون‌های حذف نویز فعال برای مسافرت نیز عالی هستند و به شما امکان می‌دهند صدای موتور اتوبوس یا صدای واگن قطار خود را تنها با لمس یک دکمه حذف کنید. جدیدترین مدل‌ها دارای ویژگی‌های آگاهی از شرایط محیط و عبور از آن                    (Ambient aware and pass-through ) هستند، بنابراین با تکان دادن یک کلید می‌توانید به سرعت دوباره وارد دنیای بیرون شوید و آن اطلاعیه بسیار مهم قطار را بشنوید یا از وضعیت ترافیک آگاه شوید زمانی که در حال دوچرخه سواری در ازدحام جمعیت هستید.

طرز کار قابلیت حذف نویز ایرپاد فعال یا ANC

طرز کار قابلیت حذف نویز فعال یا ANC
طرز کار قابلیت حذف نویز فعال یا ANC

طریقه کار اینگونه است که با دو یا چند میکروفون کوچک روی محفظه بیرونی هدفون، نویز صدای اطراف شما را ثبت می‌کند و به سرعت تصویری از فشرده‌شدن و کم شدن هوا (همان صدای خارجی) ایجاد می‌کند.

برای مثال صدای موتور یک هواپیما را تصور کنید. صدای ضربتی که در کابین می‌شنوید معمولاً یک موج صوتی با دامنه ثابت است. ارتفاع قله‌ها و عمق فرورفتگی ها تا حد زیادی پیوسته است. اگر موج صوتی دیگری با همان دامنه اما فاز مخالف تولید کنید – با یک پیک موج که موج صدای موتور در یک فرورفتگی دارد و بالعکس – چیزی به نام آنتی فاز دریافت می کنید. این دو صدا با هم، یکدیگر را خنثی می کنند و نتیجه‌ای حاصل می‌شود که در آن شنونده با خیال راحت به موسیقی دلخواه خود بدون نویز اضافی گوش دهد.

زمانی که قابلیت ANC را فعال می‌کنید بین روشن شدن ANC و شنیدن صدای شروع آن یک ثانیه فاصله وجود دارد. این تأخیر زمانی است که هدفون شما برای گوش دادن به صدایی که نیاز به لغو دارد، پردازش می‌کند و صدای مناسب (ضد موج) را تولید می‌کند. هدفون‌های پیشرفته‌تر برای حذف نویز ایرپاد در واقع از تعداد بیشتری از این میکروفون‌های کوچک برای دریافت صداهای خارجی استفاده می‌کنند تا با دقت بیشتری مشخص کنند که کدام صداها باید حذف شوند و کدام صداها را ممکن است هنوز بخواهید بشنوید.

همه اینها به کمک فناوری کالیبراسیون آنتی فاز انجام می شود و عملکرد آن بسیار چشمگیر است.

تفاوت حذف نویز فعال (Active) و حذف نویز غیرفعال (Passive)

تفاوت حذف نویز فعال (Active) و حذف نویز غیرفعال (Passive)
تفاوت حذف نویز فعال (Active) و حذف نویز غیرفعال (Passive)

حذف نویز فعال یک روش نسبتاً آسان است، اما برخی از تولیدکنندگان ممکن است از « طراحی عایق سازی در مقابل نویز » یا     « قابلیت‌های طبیعی حذف نویز ایرپاد » در یک محصول بهره بگیرند که با « ایزوله نویز غیرفعال » یکسان نیست.

حذف فعال نویز یک فناوری است. این یک ویژگی الکتریکی است که برای کار کردن به منبع برق نیاز دارد. هنگامی که از آن استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که قابلیت ANC باتری هدفون بی سیم شما را با سرعت بیشتری تخلیه می کند. ایزوله سازی نسبت به نویز یک قابلیت فیزیکی است که برای توصیف هدفون هایی استفاده می شود که صداهای خارجی را مسدود می کند – و میزان نفوذ صدا به گوش شما را کاهش می دهد – بدون نیاز به برق. این قابلیت از طریق کیفیت ساخت و طراحی به دست می آید.

طرح های بسته شده، ایرپادهای چرمی، قرارگیری هدفون بصورت کامل در داخل گوش، نیروی گیره ای سنگین تر در هدبند (گوشواره ها محکم تر روی گوش شما قرار گیرند)، مرطوب شدن پوشش گوشی و حتی شکل یا جنس آن محفظه های هدفون همگی به ایزولاسیون نویز غیرفعال کمک می کنند. اما به یاد داشته باشید: این هدفون با هدفون های حذف کننده نویز فعال (روشن) یکی نیست.

پیشنهاد مطالعه مقاله : ایرپاد 3 از نظری ظاهری مشابه ایرپاد پرو است، اما درون آنها چیز دیگری می گوید !

قابلیت حذف نویز ایرپاد تطبیقی (Adaptive ANC)

قابلیت حذف نویز تطبیقی (Adaptive ANC)
قابلیت حذف نویز تطبیقی (Adaptive ANC)

حذف نویز ایرپاد فعال در یک حالت ثابت عرضه نمی‌شود و هدفون های مدرن به طور فزاینده ای با حالت های ANC مختلفی عرضه می شوند که یکی از محبوب ترین آنها ANC تطبیقی است (اصطلاحاً آن را hybrid ANC نیز می‌نامند). همانطور که از نام آن پیداست، این حالت، ANC را بسته به تناسب و محیط شما تنظیم می کند.

به عنوان مثال، در یک کافی‌شاپ شلوغ، فعالیت ANC برای ایزوله کردن نویز ناخواسته محیطی افزایش می یابد. حال اگر به خیابانی آرام بروید، ANC کاهش خواهد یافت و همه این‌ها بدون اینکه کاربر کاری انجام دهد، اتفاق می‌افتد.

هنگامی که هدفون در حالت Aware قرار گیرد (حالتی است که به اندازه کافی صدای پس‌زمینه را برای برقراری مکالمه کاهش می‌دهد)، Active Sense را نیز فعال می‌کند، تا صداهای پس‌زمینه بلند را قطع کرده و کاربر همچنان بتواند به مکالمه‌اش ادامه دهد.

Apple AirPods Pro 2 نیز همین کار را انجام می دهد، اما اپل آن را “شفافیت تطبیقی” می نامد – این حالت از ANC به طور موثر در حالت شفافیت تطبیقی قراردارد (که برند Bose آن را حالت Aware می نامد). قابلیت ANC در آنها نیز تطبیق پذیر است و دائماً به صداها گوش می دهد تا به طور کامل نویز را رفع کند – این الگوریتم سیگنال صدا را 200 بار در هر ثانیه تطبیق می دهد تا سریعاً واکنش نشان دهد.

این قابلیت در Sony WF-1000XM4 نیز وجود دارد، اما در اینجا به آن Adaptive Sound Control می‌گویند. مانند Bose، تنظیمات مختلفی را برای فعالیت‌های مختلف – نشستن، دویدن، پیاده‌روی و حمل‌ونقل – در اختیار شما قرار می‌دهد که هر کدام با سطوح صدا و درجات ANC خاص خود را دارند. می‌توانید با استفاده از برنامه عالی Sony Headphones Connect موارد استفاده‌تان را سفارشی کنید.

آیا هدفون های ANC می توانند همه نویزها را بطور دائم قطع کنند؟

آیا هدفون های ANC می توانند همه نویزها را بطور دائم قطع کنند؟
آیا هدفون های ANC می توانند همه نویزها را بطور دائم قطع کنند؟

در پاسخ باید گفت خیر. هدفون‌های ANC زمانی بهترین عملکرد را دارند که نویزهایی که می‌خواهید حذف کنید دارای فرکانس‌های پایین و ثابت هستند – مثلاً یک واگن قطار، هواپیما. اما صداهای گاه به گاه مانند فریاد زدن، پارس کردن سگ یا بوق خودرو اغلب همچنان نفوذ کرده و شنیده می‌شود، زیرا حتی بهترین هدفون های ANC آنقدر سریع نیستند که بتوانند صدای آنتی فاز را در بصورت آنی (لحظه‌ای) ایجاد کنند.

با این حساب ممکن است تعجب کنید که چگونه حذف نویز ایرپاد می تواند موثر باشد. در بررسی خود نوشتیم که حالت شفافیت تطبیقی در AirPods Pro 2 حتی در مترو نیز به خوبی کار می‌کند، «جایی که صدای تیز و خراش ریل‌های قطار به طرز شگفتی کاهش می‌یابد». همچنین موج‌های فرکانس بالاتر را از نویزهای محیطی مانند ترافیک حذف می‌کند.

حالت Aware در هدفون‌های Bose QC Earbuds II نیز یک پیشرفت واقعی است (این قابلیت نویز پس‌زمینه را مثلاً در حین پخش موسیقی و یا مکالمه محدود کرده و از Active Sense برای تنظیم ANC در لحظه استفاده می‌کند تا مکالمه و موسیقی شما تحت تأثیر صداهای بلند قرار نگیرد). همچنین با بررسی عملکرد آن در یک محیط بیرونی نتیجه قابل توجهی حاصل گردید که هدفون‌های ایرپاد چقدر می‌توانند روی نویز بیرونی اعمال شوند تا بتوانید ماهیت کلی آهنگ را در گوش خود دریافت کنید. ضمن اینکه صداها بسیار طبیعی‌تر و متعادل‌تر در مقایسه با هدفون‌های ANC مشابه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا